Oktoberrevolutionen, arbejderklassens
diktatur og ”Det ny menneske”
Af B. C. Andersen, Arbejderpartiet Kommunisterne ...Del 4 af
en serie
Borgerlig ideologi går ud fra, at menneskets natur er evig
og uforanderlig – og i regelen ond eller ’syndig’. For
marxister er menneskenaturen’indbegrebet af
samfundsforholdene’. Et
forkrøblet samfund skaber forkrøblede mennesker, et frit
samfund skaber frie individer, hvis personlighed kan udfolde
sig. Derfor giver det god mening at tale om ’det nye
menneske’, revolutionen vil skabe.
Målet for arbejderklassens (proletariatets) diktatur, for
opbygningen og udviklingen af socialismen, er det klasseløse
kommunistiske samfund, hvor det sagt populært er således, at
enhver yder efter evne og nyder efter behov. Et samfund,
hvor det nødvendige arbejde for at opretholde og
tilvejebringe de nødvendige midler til tilværelsen er
reduceret til et minimum, og arbejdets former
revolutioneret, så det kun er et biprodukt i menneskets
produktive udfoldelse af sine talenter og evner.
Denne proces er langvarig. Det er nødvendigt,
arbejderklassen udøver sit diktatur for at sikre en
udvikling, hvor alle politisk-økonomiske levn og rester af
tankegods fra det borgerlige og kapitalistiske samfund
bliver likvideret.
Ethvert samfunds indretning udspringer af samfundets
økonomiske indretning. Arbejderklassens diktatur sikrer, at
produktivkræfterne udvikles og anvendes til menneskenes
sociale frigørelse, at arbejdsdelingen mellem det fysiske og
intellektuelle arbejde, mellem by og land og mellem
arbejdsfunktioner, der opretholder klasser, forsvinder.
Under socialismen, frem mod det klasseløse kommunistiske
samfund, skaber arbejderklassens diktatur grundlaget for på
den ene side, at produktivkræfterne udvikles, så der skabes
materiel mulighed for, at alle yder efter evne og nyder
efter behov, og på den anden side bekæmper arbejderklassens
diktatur, at produktivkræfterne udvikles ved øget
arbejdsintensitet, længere arbejdstid osv.
Det er en langvarig kamp frem mod det klasseløse
kommunistiske samfund. Arbejdet skifter karakter og indhold,
bliver et udtryk for den menneskelige skaberkraft,
produktivkræfterne udfoldes til gavn for hele samfundet, til
opfyldelse af de fælles menneskelige og den enkeltes behov.
Mennesket og produktivkræfternes udvikling
I den proces ændrer kulturen og mennesket sig. I ’Teser om
Feuerbach’ skriver Karl Marx: ”… Den materialistiske lære,
at mennesker er produkter af omstændighederne og
opdragelsen, at forandrede mennesker altså er produkter af
andre omstændigheder og forandret opdragelse, glemmer, at
omstændighederne netop forandres af mennesker, og at
opdrageren selv må opdrages …”
Det særlige ved al menneskelig virksomhed er dens
samfundsmæssige karakter. Mennesker indgår i et samarbejde
med andre mennesker. Det er disse menneskelige relationer,
der danner et samfund. Mennesket kan ganske enkelt ikke
udvikle sig, eller overleve, uden nogen form for relationer
til andre mennesker.
Modsat alle andre væsener forstår mennesket sammenhængen
mellem sin egen adfærd og andre menneskers adfærd. Hvor
andre væseners adfærd udelukkende er biologisk fastlagt og
bestemt til at indfri biologiske behov, forstår mennesket,
ud over de naturlige biologiske sammenhænge, også de
samfundsmæssige relationer.
Mennesket har en bevidsthed, som er en samfundsmæssig
bevidsthed. Mennesket opfatter verden uafhængigt af sine
aktuelle behov. De menneskelige relationer, de
samfundsmæssige relationer, har gennem menneskets historie
betinget både udviklingen af sprog og tilvirkningen af
redskaber fra stenalderen frem til det 21. århundredes
cyberspace.
Det er mennesket, der skaber samfundet. Relationerne
mennesker imellem skabes i en fælles produktiv proces. Den
menneskelige bevidsthed genspejler den herskende
produktionsmåde, og den herskende produktionsmåde genspejler
den samfundsmæssige bevidsthed.
Menneskets udvikling følger udviklingen i produktivkræfterne
og måden at organisere samfundet på. De samfundsmæssige
relationer, produktionsforholdene, ændrer sig med
produktivkræfternes udvikling. De antager nye former, bliver
mere komplekse: fra slavesamfund, feudalsamfund, det
kapitalistiske samfund og det socialistiske samfund til det
klasseløse kommunistiske samfund.
Det borgerlige
kapitalistiske samfund
Ethvert samfunds produktionsmåde, dets forskellige
institutioner, det være sig statsapparatet, universiteter,
seminarier, andre uddannelsesinstitutioner eller lovgivning,
påvirker den samfundsmæssige bevidsthed, opfattelsen af
verden, af videnskab, filosofi, moral, kunst og kultur, som
tjener den herskende klasse.
I det borgerlige kapitalistiske samfund tjener videnskab,
forskning og opdragelse kapitalens interesser.
Medicinalindustrien forsker i samarbejde med universiteter
og hospitaler i hele tiden at finde en så effektiv medicin
som muligt til visse sygdomme, og fremstiller den for at øge
medicinalindustriens profitter og udbyttet til aktionærerne,
ikke for at finde årsagen til de enkelte sygdomme eller for
at gavne forebyggelsen af disse.
Teknologi og nye produktionsmåder tages i anvendelse ikke
for at lette arbejdskraften og hindre nedslidning, men for
at øge produktiviteten og kapitalens profitter. Den
borgerlige skønsang om en objektiv og neutral videnskab og
forskning er skinger og hul, uden klangbund i virkeligheden.
Videnskaben, forskningen og de teknologiske landvindinger
har i det borgerlige kapitalistiske samfund ikke sigte på at
løse menneskehedens grundlæggende problemer: klimaændringer,
forureningen, der er skabt af kapitalismens hensynsløse
profitjagt, sulten, fattigdommen, sygdomme, der er en følge
af monopolernes og imperialismens rovdrift og ødelæggelse af
kloden. De arbejdende menneskers materielle og kulturelle
behov eksisterer for kapitalen kun i det omfang, de viser
sig positivt på bundlinjen i årsregnskaberne.
Den teknisk-videnskabelige revolution i de industrialiserede
kapitalistiske lande har kun til formål at øge udbytningen
og undertrykkelsen, at få profitten til at vokse. Den har –
underlagt den herskende klasse, det kapitalistiske
borgerskab – øget uligheden, uddybet kløften mellem de
udviklede kapitalistiske lande og de underudviklede lande,
mellem rige og fattige, mellem håndens og åndens arbejde.
I det borgerlige kapitalistiske og klassedelte samfund,
mellem hovedklasserne, er der en række lag, der er
nødvendige for opretholdelsen af den herskende klasses
politiske magt. De lag er opstået som følge af
arbejdsdelingen, delingen mellem håndens og åndens arbejde.
De er beskæftiget med organiseringen og ledelsen af
samfundet og den samfundsmæssige produktion, og de tjener
den herskende klasses interesser. De er teknikere,
ingeniører, økonomer, forfattere, kunstnere, professorer,
lærere og pædagoger. Deres rolle i den samfundsmæssige
organisering i det kapitalistiske samfund bringer dem i et
vist modsætningsforhold til arbejderklassen og dens
interesser, men også, som ansatte og tjenere for kapitalen,
i modsætning til borgerskabet.
Lenin har karakteriseret disse intellektuelle lag: ”… Ingen
vover at benægte, at intelligensen som et særskilt lag i det
moderne kapitalistiske samfund i det store og hele netop
karakteriseres af individualisme og manglende evne til
disciplin og organisation …”
”… Herved adskiller dette samfundslag sig ufordelagtigt fra
proletariatet. Det er en af forklaringerne på de
intellektuelles slaphed og ustabilitet, som proletariatet så
ofte får at føle, og denne egenskab ved de intellektuelle
hænger uløseligt sammen med deres almindelige
livsbetingelser, deres erhvervsforhold, der i mangt og meget
ligner betingelserne for småborgerskabets eksistens …”
De intellektuelle indtager i det kapitalistiske samfund en
dobbeltstilling. De ejer ikke produktionsmidler. De er
betalt af kapitalen. De skaber merværdi for kapitalen og er
på samme tid kapitalens forlængede arm og kontrollant over
for arbejderklassen.
Et vigtigt og vitalt led i opretholdelsen af borgerskabets
klasseherredømme er uddannelses- og skolesystemet, der
ideologisk og kulturel er gennemtænkt til at afrette den
opvoksende generation i forhold til borgerskabets
interesser. Lærere og pædagoger er bestemt til at levere
varen i form af føjelige slaver og bukkende arbejdere og nye
generationer af tjenende intellektuelle, samt til at sikre
borgerskabets eget monopol på viden, der understøttes af
samfundets økonomiske mekanismer. De, der kommer fra
borgerskabet og har råd, får en høj og lang videregående
uddannelse, mens andre i bedste fald må tage til takke med
en utilstrækkelig studiestøtte og efterfølgende gæld, en
mellemlang eller kort uddannelse tilpasset kapitalen og den
herskende klasses behov.
Oktoberrevolutionen og ”Det ny Menneske”
Efter den
socialistiske revolution, opgøret med den gamle
borgerlig-demokratiske og kapitalistiske stat, oprettelsen
af arbejderklassens egen statsmagt – arbejderklassens
diktatur, der likviderer borgerskabets ejendomsret til
produktionsmidlerne: jord, råstoffer, maskiner,
produktionsbygninger og fabrikker, og sikrer disse som
socialistisk fællesejendom med sigte på at dække
fællesskabets materielle og kulturelle behov – er en vigtig
opgave for arbejderklassens diktatur inddragelsen af hele
arbejderklassen og dens allierede i den aktive og direkte
deltagelse og medbestemmelse i produktionen, i alle sider af
samfundslivet, i opbygningen og udviklingen af socialismen
frem mod det klasseløse kommunistiske samfund.
I denne proces sker der en kvalitativ højnelse af det
enkelte menneskes bevidsthed, en tilegnelse af den
videnskabelige socialisme, af marxismen-leninismen, der
afspejler sig i alle sider af samfundslivet: i videnskaben,
teknologien, psykologien, pædagogikken, i kunsten,
kritikken, moralen osv.
Under opbygningen af socialismen, under arbejderklassens
diktatur, er det uddannelsesmæssige og pædagogiske princip
massernes egen aktive deltagelse i opbygningen af
socialismen, i egen udvikling gennem tilegnelsen af den
videnskabelige marxisme, af de kommunistiske principper, ud
over de rent elementære almene færdigheder og fag. For at
sikre arbejderklassen og dens allierede at kunne deltage på
alle niveauer må det gamle samfunds fremmedgørelse af
masserne i det kapitalistiske, borgerlige pseudo-demokrati
uden reel deltagelse i organisering af samfundet overvindes.
For at nå det højeste stadie i udviklingen, det klasseløse
kommunistiske samfund, tager undervisning, pædagogik,
opdragelse, aktiv deltagelse i samfundsmæssigt produktivt
arbejde, organiseringen af samfundet og opbygningen og
udviklingen af socialismen under arbejderklassens diktatur
sigte på at skabe en ny bevidsthed: et Nyt Menneske.
Kilde:
Kommunistisk politik 22, 2007
videre |