Oktoberrevolutionen og kulturen
Af B. C. Andersen, Arbejderpartiet Kommunisterne
...Del 3 af en
serie
Kultur er de skikke og opfattelser, mennesker former som
medlemmer af et samfund. Kultur spænder over et stort
område, lige fra vaner i dagligdagen som mad, påklædning,
måden, man hilser på, til religiøse forestillinger, moral,
kunst, kritik, videnskab og filosofi.
Kort, og en smule firkantet, er kultur socialt etablerede
strukturer af meninger og opfattelser – et forsøg på
spørgsmål og svar på tilværelsen, de situationer og
sammenhænge, ethvert menneske bliver stillet over for.
Religionen, videnskaben, kunsten og filosofien er menneskets
forsøg på at udforske de grundlæggende sammenhænge i
tilværelsen.
Karl Marx skriver: ”… Produktionsforholdene danner i deres
helhed samfundets økonomiske struktur, den reelle basis,
hvorpå der hæver sig en juridisk og politisk overbygning,
som modsvares af bestemte samfundsmæssige bevidsthedsformer.
Måden at producere det materielle liv på betinger den
sociale, politiske og åndelige livsproces …”
Al kultur, kunst og kritik er klassebestemt. ”… Den
herskende klasses ideer er i enhver epoke de herskende
ideer, fordi den klasse, der til sin rådighed har midlerne
til den materielle produktion, også råder over midlerne til
den åndelige produktion…” skriver Karl Marx. Kultur og kunst
er i et hvilket som helst samfund i udviklingen en
klassekultur, der tilhører og tjener den herskende klasses
interesser.
I Hvad må der gøres (udvalgte værker, bind 2, Tiden 1979)
skriver Lenin: ”… Ingen klasse i historien har opnået
herredømmet, hvis den ikke frembragte sine egne politiske
ledere, sine progressive repræsentanter, der evnede at
organisere bevægelsen og lede den …”
”… Vi må uddanne folk, der helliger sig revolutionen ikke
blot på deres friaftener, men i hele deres liv …”
Og på RKP(b)’s 8. kongres i 1919 (udvalgte værker, bind 11,
Tiden 1983) ”… Vi må bygge kommunismen op af kapitalismens
ruiner, og kun den klasse, der er hærdet i kampen mod
kapitalismen, kan gøre det. Proletariatet – det ved I
udmærket – er ikke fri for det kapitalistiske samfunds
mangler og svagheder. Det kæmper for socialismen, og
samtidig kæmper det mod sine egne mangler. Proletariatets
bedste fortrop, som i årtier har ført en fortvivlet kamp i
byerne, har i denne kamp kunnet tilegne sig hele by- og
storbylivets kultur og har til en vis grad opsuget den. I
ved, at landsbyen selv i de fremskredne lande var dømt til
at leve i kulturelt mørke. Naturligvis vil landsbyens
kulturniveau blive højnet af os, men det vil tage år …”
Karl Marx understreger, at i selve revolutionen og gennem
revolutionær virksomhed falder det enkelte menneskes
forandring sammen med forandringen af de ydre
omstændigheder. Den revolutionære aktivitet og revolutionen
er en kulturfaktor, der virker kulturelt opdragende og
udviklende. På baggrund af erfaringerne høstet gennem den
revolutionære kamp bliver arbejderklassen og dens allierede
aktive skabere af de nye samfundsmæssige tilstande.
Forandringen starter med proletariatets kamp for og erobring
af den politiske magt, skabelsen af arbejderklassens egen
magt i form af proletariatets diktatur. I den proces bliver
der frigjort helt uanede ressourcer, der har været bundet og
uudnyttet i arbejderklassen.
Socialismen er arbejderklassens og dens allieredes eget
værk. Proletariatets diktatur skaber betingelserne for den
enkeltes aktive deltagelse i opbygningen af socialismen og
åbner op for udviklingen af det enkelte arbejdende menneskes
talenter og evner.
Kulturrevolution og Oktoberrevolution
Den socialistiske revolution i Rusland 1917 forandrede ikke
blot de økonomiske og politiske forhold. Den gjorde det
muligt for proletariatet, for småbønderne og for de
undertrykte folkeslag at kaste det gamle regimes
kulturpåvirkning af sig og selv deltage på alle områder i
det kulturelle liv.
En vigtig front i kulturrevolutionen var kampen mod
analfabetismen. I 1918 var næsten 40 procent af alle
industriarbejdere analfabeter. Uden for byerne og de store
industricentre, på landet, var tallet endnu højere.
I en uset målestok, der ikke er set før eller siden, satte
det kommunistiske parti og den unge sovjetstat ind for at
bekæmpe analfabetismen. På to år, midt under borgerkrigen og
kampen mod de udenlandske invasionsstyrker, de
sort-reaktionære krigsherrers hære, blev der oprettet næsten
24.000 skoler for voksne analfabeter (centralforvaltningens
statistik, 1. hæfte, Moskva 1922). Analfabeter fik nedsat
deres arbejdstid, uden lønreduktion, for at følge
undervisningen.
Tusindvis af det kommunistiske partis kadrer drog til de
fjerneste egne af Rusland for at fremme folkeoplysning og
undervisning. Hvis den socialistiske Oktoberrevolution
skulle sejre, var det nødvendigt at arbejderklassen, de
arbejdende bønder, forbedrede både deres almene og deres
faglige viden. Det kulturelle arbejde var for partiet,
sovjetstaten, en vigtig kampfront, der skulle sikre
proletariatets diktatur i form af ”et nyt menneske” med en
ny personlighed, fri af småborgerlige synspunkter,
egoistiske og private besiddelsesvaner, et klassebevidst
menneske, der tog aktivt del i opbygning af socialismen.
Overalt skød der arbejderfakulteter op, hvor arbejderklassen
kunne dygtiggøre sig fagligt, teknisk og alment. Der skabtes
et omfattende net af kultur- og oplysningsinstitutioner.
Midt i krigen på liv og død for den unge sovjetstat mod de
morderiske bander af sort-reaktionære ”hvidgardister” blev
der åbnet 25.000 folkebiblioteker og næsten 8.000 folkets
huse (Kulturel opbygning, Moskva 1956).
Den proletariske statsmagt gjorde alle teatre, museer,
malerisamlinger og koncerthuse til arbejderklassens og den
øvrige arbejdende befolknings ejendom. I hundredvis af
kadrer blev sendt ud i landet til godserne for at sikre det
russiske folks kulturarv mod hærværk, tyveri eller
tilintetgørelse og for at sikre en omfattende registrering
af kulturskattene.
Gennem de kulturelle institutioners arbejde, gennem
politiske møder i kantiner, på fabriksgulvet, i hæren,
klubber og kulturhuse øgede det kommunistiske partis kadrer
arbejdernes klassebevidsthed.
Det skrevne og trykte ord spillede en vital rolle i den
politiske oplysning, i at sikre arbejderklassens deltagelse
i statens og virksomhedernes forvaltning og drift og udbrede
kendskabet til værdifulde erfaringer i opbygningen af
socialismen. Trods papirmangel og mangel på
trykkerifaciliteter udkom der ved borgerkrigens afslutning i
1920 næsten 600 forskellige aviser i Sovjetunionen. Dertil
kom godt 150 fagforeningsaviser og -blade og omkring 60
aviser på et andet sprog end russisk henvendt til de mange
nationale mindretal i Rusland (Sovjetpressen, bind 1,
1917-41, Moskva 1961).
På den alrussiske oplysningskongres sagde Lenin: ”… De
arbejdende stræber efter viden, fordi de har brug for viden
for at sejre …”
”… De arbejdende masser har forstået, at viden er et våben i
deres frihedskamp, at når noget ikke lykkes, skyldes det
manglende uddannelse, og at det nu er op til dem selv at
gøre oplysningen virkelig tilgængelig for alle …”
At ændre det borgerlige kapitalistiske samfund til et
socialistisk efter revolutionen, kan kun ske, hvis de
videnskabelige, tekniske og kulturelt mest fremskredne
metoder bliver taget i brug, samtidig med at arbejderklassen
og dens allierede får adgang til og tager aktivt del i en
kultur, der sikrer en ny personlighed med øget
klassebevidsthed, frigjort fra borgerlig ideologi,
småborgerlige lænker og synspunkter.
Oktoberrevolutionen i 1917 var andet og mere end blot krudt
og kugler. Det var en kulturrevolution, som åbnede helt nye
veje og muligheder for menneskeheden.
Kilde:
Kommunistisk politik , 2007
videre |